Mental styrketräning

Vad är egentligen mental styrketräning?

Du har säkert någon gång varit på ett gym, eller i alla fall så vet du hur det går till på ett gym. Där tränar vi våra fysiska muskler. Vi lyfter tunga vikter och utmanar oss fysiskt genom att successivt öka vikterna. Varför gör vi detta då? Jo förmodligen för att vi vill göra en fysisk förändring. Vi vill bli starkare, smidigare, lättare eller vad det nu kan vara.

När vi kommer till den mentala styrketräningen så är det jämförbart med fysisk styrketräning. Vi har kommit fram till att vi vill göra en mental förändring, och därför utmanar vi oss, skapar nya vanor och “programmerar om” vårt sätt att tänka och agera.

Vi utsätts dagligen för mentala påfrestningar samtidigt som vi dagligen utvecklas och lär oss nya saker och beteenden. Men ibland hamnar vi kanske i lite sämre vanor och blir kvar i mönster som inte är till gagn för oss. Det kan vara allt från dåligt självförtroende, ångest, oro eller bara en generell rädsla som hindrar oss från att leva det liv vi vill och förtjänar.

För att dra ytterligare en parallell med fysisk styrketräning kan man se en coach som gymmets personliga tränare (PT) Coachen ser kanske saker som du inte för stunden har möjlighet att se för att du är van att tänka och agera enligt gamla principer och invanda mönster. Tillsammans med din coach kan du få hjälp med att bryta dessa invanda beteende och mönster och på så sätt skapa nya mönster och beteenden som leder dig dit du vill.

Men precis som med fysisk styrketräning så måste man börja med de lättare vikterna och låta det ta lite tid att uppnå målen. Vi går ju inte in på gymmet helt otränade och tror att vi kan ta 200 kg i bänkpress. Lite klyschigt men det blir inte lättare, du blir starkare!