Nya vanor

Publicerat

Du kommer till mig och säger att du vill börja träna. Att det har gått för långt nu och det är dags att ta tag i livet. 

När jag frågar dig vad du tänker om din träning och varför du vill börja träna så får jag till svar: “Jag vill gå ned i vikt, jag är inte nöjd med min kropp, jag vill få mer muskler osv osv”.

Nästa fråga från mig är: Varför?

När du säger att du vill göra dessa förändringar, har du då en aning om vad det kommer att kräva av dig?

Jag vill naturligtvis inte skrämma dig och försöka att övertala dig att inte träna. Ingen blir lyckligare än jag av att du har tagit första steget mot ett hälsosammare liv.

Det jag vill få fram är att det krävs en galen disciplin och målmedvetenhet för att komma dit, för att få in nya rutiner i livet och att följa dem.

Du säger: “Japp, jag är redo, nu jäklar skall jag ta tag i det här!”

Bullshit säger jag, för om du hade det i dig hade det aldrig hunnit gå så långt. Du hade aldrig kommit till läget “då det är nog”

ÄNDRA FOKUS

Jag menar inte att du är ett pucko som vill försöka, det jag menar är att du måste börja i rätt ände.

Att ha som mål att gå ned i vikt eller ändra kroppsformen kommer troligtvis inte att driva dig framåt och skapa den disciplin du behöver för att lyckas.

Testa att lägga dina fysiska mål åt sidan ett tag. Med fysiska mål menar jag t.ex att träna för att gå ner i vikt. Fokusera istället på att du skall skapa nya rutiner i ditt liv. Målet blir då tex att träna tre gånger i veckan. Det är oviktig vad, hur länge och hur hårt du tränar, bara du får in tre träningstillfällen i veckan. För jag tror att om du aldrig har tränat tidigare, och går in med att träna tre svintuffa pass i veckan och lägga om kosten för att snabbt forma din kropp, så kommer du att ledsna. Sen säger du återigen till dig själv: “Vad var det jag sa, träning är ju inget för mig”.

BÖRJA I LITEN SKALA

Så se till att komma igång med någonting tre gånger i veckan. Jobba på att skapa rutinen för att komma iväg, för det är faktiskt den tröskeln som är jobbigast. Det kan räcka med att komma utanför dörren på en kort promenad. Eller kanske gå till gymmet och bara hänga där. Du kommer inte att kunna gå från noll till hundra direkt. För om du hade det i dig, hade du gjort det för länge sedan.

När den rutinen sitter så kan du börja specificera din träning. Kanske köra efter några program eller gå på klasser. Det viktigaste är att du gör det enkelt för dig, att det är roligt och att du får mätbara resultat. För det är dessa framgångsfaktorer som får dig att fortsätta.

För grejen är den att vi alla är lata och bekväma. Det krävs mycket ansträngning för att skapa nya rutiner och bryta gamla ovanor. 

LIDANDE OCH NJUTNING

Tänk dig att vi har smärta/lidande och välbehag/njutning i en vågskål. För att vi skall gå med på en förändring så vill vi snabbt bli av med eller få det ena eller andra.

Exempelvis en rökare vet ju att det är förenat med livsfara att röka, men det lidandet ligger så långt fram i förhållande till njutningen hen får just vid stunden då hen röker.

Samma sak med träning, du vet att det är bra för dig och att det gör nytta för din hälsa över tid, men lidandet och motståndet här och nu är för stort så du väljer att avstå. 

Så det handlar ju om att fästa blicken lite längre fram och att inse att värdet av ansträngningen kommer senare.

Det kan komma att ta tid, det kommer att stundtals vara besvärligt. Så sluta drömma, börja agera och sätt upp dina mål för att få ut det bästa av dig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.