VEM TROR DU ATT DU ÄR?

Publicerat

Ganska dryg rubrik, eller hur? Fast på riktigt, vem tror du att du är?

Om jag ber dig skriva ned en beskrivning på vem du är, vilka värderingar du har, vilka övertygelser och principer du har, hur kommer den då att se ut?

Stämmer den beskrivningen med verkligheten?

Det kanske är lite svårt att förstå var jag vill komma med detta, men jag skall försöka förklara lite bättre.

TYPISKT

Har det hänt att du ställts inför en situation där du direkt har tänkt eller sagt “det här kommer jag aldrig klara” ? Eller har det hänt att du trots de tankarna har gett situationen ett försök, och sedan har du misslyckats och då sagt “Vad var det jag sa, jag skulle ju inte klara av det här”!

Så återigen fick du rätt, du är misslyckad och helt oduglig…

Om vi istället övar på att tänka, agera och bete oss som den person vi vill vara, då kommer det garanterat att ge resultat.

Fundera på vad i ditt liv du skulle vilja förändra eller förbättra. Kanske har du ovanor du vill bli av med eller kanske vanor du vill börja med.

Skriv ned dessa. Gör en beskrivning på vad en sådan person med dessa vanor skulle ha för värderingar, övertygelser och principer.

Jämför detta med din egen tidigare beskrivning. Vad kommer du behöva förändra för att justera din beskrivning för att passa in på den beskrivningen du önskar ha.

MORGONTRÖTT

Kanske önskar du att du inte vore så morgontrött. Hur skulle då en icke morgontrött version av dig bete sig? Hur skulle den versionen av dig agera, vilka värderingar och övertygelser skulle den versionen ha? Jämför den nya versionens självbild med din nuvarande självbild.

Kanske upplever du att du stressar alldeles för mycket, du har svårt att få ihop livspusslet.

Beskriv hur en person som får ihop livspusslet agerar. Vilka värderingar, övertygelser och självbild har den personen.

När du har klart för dig hur den personen eller för den delen den versionen av dig själv “fungerar” börja tänka som den personen.

VILKEN VERSION VILL DU VARA

Du är superstressad hem från jobbet, du skall hämta barn, laga mat, skjutsa till träning osv.

Redan på eftermiddagsfikat börjar du stressa upp dig och måla upp en bild på hur jobbigt det kommer att vara. Hur seg trafiken kommer att vara, att ungarna gnäller i bilen på vägen hem, att maten tar hur lång tid som helst att laga, att läxorna drar ut på tiden och att det är tjafs när ni skall åka iväg på träningen.

Hur skulle den “perfekta” versionen av dig hantera detta?

“Ah, vad härligt. Snart skall jag äntligen få hämta barnen, undrar vad dom gjort för spännande i skolan idag. Vad skönt att jag äntligen får egentid med barnen i bilen innan vi skall hem och laga vår gemensamma middag som jag förberedde i morse. Det är så mysigt att få laga mat tillsammans. Sen åker vi iväg på träningen och tar med fikakorgen med lite gott fika. Jag känner mig så tacksam för att jag får möjlighet att dela dessa stunder med familjen.”

Ja, jag vet. Det är super klyschigt. Men du förstår själva idén med att tänka som om vi vore den bästa versionen av oss själva. Det lyckas naturligtvis inte alltid. Men om vi inte ens försöker ändra vårt invanda tankemönster så kommer vi aldrig få till en förändring.

SMÅ STEG OCH SMÅ FÖRÄNDRINGAR LEDER TILL FRAMGÅNG

Börja smått. När vi är barn och ska lära oss att gå så tar det lite tid. Vi stapplar oss fram, vi ramlar, vi reser oss igen, igen och igen. Tillslut så kan vi gå, och även springa utan att det kräver någon direkt ansträngning. Samma sak gäller när vi skall ändra vårt mindset. Till en början är det svårt, vi kommer kanske att misslyckas, men det är bara att försöka, igen igen och igen.

Så börja redan idag. Sätt upp ett manus för hur du vill att just du skall vara, hur du skall agera, vilka värderingar och övertygelser du vill ha. Jämför med hur det ser ut idag och börja resan mot den bästa versionen av dig själv.

Det kommer att ta tid, förvänta dig inte att allt kommer att vända första gången du försöker tänka och agera annorlunda.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.